پرسش مهر 1395 ریاست جمهوری اسلامی ایران

پرسش مهر هفدهم رئیس جمهور در شروع سال تحصیلی 96-95 با موضوع نفی خشونت در منطقه و جهان

پرسش مهر 1395 ریاست جمهوری اسلامی ایران

پرسش مهر هفدهم رئیس جمهور در شروع سال تحصیلی 96-95 با موضوع نفی خشونت در منطقه و جهان

چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴ ق.ظ

پرسش مهر چیست؟

بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، پرسش مهر در اولین روز سال تحصیلی توسط عالی ترین مقام اجرایی کشور برای دانش آموزان و معلمان سراسر کشور اجرا می شود.
در طرح پرسش مهر، رئیس جمهور وقت کشور یکی از مهم ترین مسایل کشور و یا تعلیم و تربیت به عنوان پرسش مهر را مطرح می کند و دانش آموزان و فرهنگیان در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری به آن پاسخ می دهند.

اهداف کلی:
فراخوان پرسش مهر با اهداف جلب مشارکت فرهنگیان و دانش آموزان، حساس کردن فضای فرهنگی جامعه، شناسایی علل و عوامل پیشرفت و توسعه، افزایش حس مسئولیت پذیری در مخاطبان، ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری، آشنایی با روند جهانی شدن، علل و عوامل و پیامدهای آن، شناخت و حفظ هویت دینی و ملی و تلاش برای رفع خشونت و زمینه سازی برای تحقق صلح مبتنی بر عدالت و وحدت ملی، طراحی و ارائه گردیده است.


اهداف عملیاتی:

۱- پرورش روحیه پرسش گری و توانایی نقد و تحلیل پدیده ها
۲- آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی
۳- ایجاد تعامل بیشتر بین معلمان و دانش آموزان
۴- ایجاد نشاط، شادابی و تحرک بیشتر در مدارس
۵- کاهش فاصله بین حوزه های ستاد و اجرایی
۶- ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش
۷- گسترش و تقویت فعالیت های گروهی
۸- شناسایی تنگناها، موانع و مشکلات جامعه و ارائه راهکارهای مناسب
۹- کشف، رشد و پرورش استعدادهای بالقوه مخاطبان
۱۰- ایجاد زمینه مناسب برای بازنگری و اصلاح فعالیت های جاری


اصول و سیاست های اجرایی:

۱- اثربخشی: انجام دادن درست و مطابق با هدف کارها و توالی گام های اساسی با عنایت ویژه بر محتوا، تأثیری، اثربخشی و ماندگاری آنها.
۲- تمرکز زدایی: اجتناب از تمرکزگرایی و واگذاری مسئولیت های اجرایی به دانش آموزان و معلمان
۳- جذابیت: خلاقیت، سهل گیری در انجام امور و پرهیز از ایجاد تکلف و مشقت برای مخطبان
۴- مخاطب شناسی: توجه به نیازها، علائق، خواسته ها و ویژگی های روحی، سنی و جنسی مخاطبان
۵-کارایی: تاکید بر فرهنگ خودی و جنبه های علمی، کاربردی و قابلیت اجرایی ان، با ارائه ی شیوه های متناسب، جدید و انجام دادن کارها به شیوه ی منظم با کم ترین اتلاف.
۶- مخاطب ورودی: جلب اعتماد و اطمینان، ایجاد تفاهم، همدلی و صمیمیت در بین مخاطبان
۷- به روز کردن ابزارها و شیوه ها: استفاده از فناوری، علوم و فنون جدید و حداکثر بهره برداری از امکانات جدید
۸- ضابطه محوری و قانون مداری: پرهیز از اعمال سلیقه های شخصی، جناحی و سیاسی کاری در برخورد با مخاطبان.
۹- نتیجه مداری: عملیاتی کردن و کاربست نتایج یافته های پژوهشی و انعکاس مطلوب آن به سایر علاقه مندان.
۱۰- مشارکت جویی: جلب مشارکت فعال سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط، به ویژه حوزه های داخلی آموزش و پرورش و دانش آموزان و فرهنگیان.
۱۱- مستندسازی: جمع آوری و نگهداری سوابق فعالیت ها و آثار مخاطبان و بهره گیری مطلوب از آنها.

مخاطبان
مخاطبان این پرسش از دانش آموزان دوره راهنمایی شروع می شود و تمام قشر فرهنگی کشور اعم از دانشجویان و حتی بازنشستگان فرهنگی و محصلان خارج از کشور را نیز در بر می گیرد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۷
سیدجلیل حسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">